محسن سالم
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

محسن سالم

منتدى دينى سياسى عسكرى رياضى قصصى
 
الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

 

 الاختراعات المصريه (الصحفي حسن ملقاط) الحلقه الرابعه

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin



المساهمات : 5120
تاريخ التسجيل : 03/09/2012

الاختراعات المصريه (الصحفي حسن ملقاط) الحلقه الرابعه Empty
مُساهمةموضوع: الاختراعات المصريه (الصحفي حسن ملقاط) الحلقه الرابعه   الاختراعات المصريه (الصحفي حسن ملقاط) الحلقه الرابعه Emptyالأربعاء يونيو 08, 2022 7:41 am

في احد أيام العمل وبينما أنا منهمك في مقال
ما فوجئت باستدعاء من اسماعيل خباصينوا رئيس التحرير
لشخصي المتواضع الي مكتبه وغالبا إستدعاءاته
لا تحمل سوي شيئين لا ثالث لهما
إما تقريعي أو مصيبه جديده المهم أنني
ذهبت وطرقت باب مكتبه ودخلت بعدما
أخبرتني السكرتيره حينما رأتني أنه ينتظرني
وحينما دخلت فوجئت به يقوم مرحبا بي
بحماس بالغ وكأنني أعدت فتح القدس
بل وقام باحتضاني وهو يقول لي
يا مرحب بالبطل ونجم الجريده
ثم فوجئت به يلتفت لأحد ما ويقول له
هو ده الاستاذ حسن يا استاذه حوريه
إلتفتت براسي لكي أري لمن يتحدث
وكيف أنني لم أراه حينما دخلت مكتبه
و..يا سبحان من أبدع وقعت عيناي علي
اجمل إمرأه ممكن تراها عيناك وتجمدت
للحظات وانا احدق بها مبهورا ثم تنحنحت
وقلت مرحبا
اهلا يا فندم نورتي الجريده
فأطلقت ضحكه عذبه اختلج لها قلبي
وحينما لاحظ خباصينوا ذلك فوجئت
به يقول لها
هو ده الصحفي اللي إنتي معجبه بمقالاته
يا مدام حوريه ولعلمك الدافع الوحيد
اللي بيخليه يبدع فيها حبه الشديد لزوجته
قالها وهو يضغط أسنانه في حروف كلماته الاخيره
بعدما لاحظ نظرات الإعجاب المتبادل بيننا
وكنت اعرف غرضه بالطبع فهو يريد التقرب
لها ويبدو أنها تقرأ مقالاتي ومعجبه بها
فوجدها فرصه مناسبه للدخول من تلك الزاويه
خاصة وأنه أحد أكبر الإنتهازيين ف بلدنا
التي أصبحت تعج بهم مؤخرا
أفقت من افكاري علي صوت السيده حوريه
وهي تقول لي
استاذ حسن ممكن حضرتك تقبل دعوتي الغدا
وحينما فوجئت باندهاشي الذي إرتسم علي وجهي
تابعت مكمله كلامها
محتاجه رأي حضرتك في موضوع خاص
فقلت لها مرتبكا
ايوا حضرتك بس موضوع وخاص إيه
اللي حضرتك محتاجه برأيي فيها انا
مش بكتب ف باب (لكي يا سيدتي)
ولكنني فوجئت بإسماعيل خباصينوا
يجيب بحماس
طبعا نقبل انا وهو دعوتك الغدا
اللعنه علي هذا الآفاق قلتها في سري
وأنا أجد خباصينوا يحاول حشر
نفسه حشر في تلك الدعوه وقبل أن
استرسل ف افكاري قالت السيده حوريه وهي
تبتسم إبتسامه عذبه
طب ممكن نخرج دلوقتي لو معنكمش مانع
وقبل أن اعترض مره اخري فوجئت برئيس التحرير
يتحمس ويرتدي چاكتته ثم يصحبني من ذراعي
وكأننا صديقين حميمين مع السيده حوريه وهو يقول
لها بحماس
طبعا معندناش مانع
وذهبنا لمطعم مطل علي النيل وهناك وبعدما انتهينا
من الطعام الشهي اخذت السيده حوريه تحكي لي
مشكلتها التي تتلخص في أنها تحاول تأليف كتاب
عن المرأه ومشكلاتها ف الحياه الزوجيه من واقع تجربتها
وهي تحتاج لكاتب بارع يرتب لها أفكارها
التي غالبا ما تطير من راسها وبخاصة
منذ أن أصبحت ارمله
الادهي ليس هذا بل إنني سمعت بعض
الاراء لها التي تثير جدلا دينيا بحجة
حرية المرأه وبينما نتناقش انا وهي في
هدوء حول مفهوم الحريه فوجئت برئسس
التحرير خباصينوا الذي كان يحاول لفت انتباهها بأي
شكل يندفع ليقول بحماس مؤيدا كلامها
معاكي حق يا مدام حوريه
في حاجات غريبه المصريين إخترعوها مالهاش
اصل زي مثلا لما حد ييجي يودع حد
يقول له لا إله إلا الله بدل السلام عليكم
وهنا وجهت كلامي له وقد ضقت ذرعا
من إنتهازيته وجهله وانا اقول له
اختراع مصري طب وماله إيه مشكلتك
مع كلمة لا إله إلا الله بدل السلام عليكم
تحب افكرك أنا بالاختراعات المصريه
خد عندك

امك  يا أستاذ إسماعيل لما ولدتك
عملولها موغات وده اختراع مصري

امك  بردوا يا استاذ إسماعيل
لما عدي عليك اسبوع حطتك ف مشنه
وكحلت لك عينيك وعملولك اسبوع
وده اختراع مصري

امك  يا أستاذ إسماعيل
كانت قائد طابيه لأ قصدي لما كان
ييجي العيد كانت بتبقي عامله كحك
وكانت بتبعتك وانت صغير بطبق كحك
عند جارتكم أم لطفي تديهولها مع إن أم لطفي
عامله هي كمان كحك
بس بردوا ده كان اختراع مصري

ابوك  يا استاذ إسماعيل
لما أبوه اللي هو جدك مات عمل له
اربعين وده بردوا اختراع مصري

اختك يا استاذ إسماعيل لما كانت
تروح فرح كانوا بيقولولها اقرصي العروسه
ف ركبها وأعتقد إنك مبتحبش القرص
انت بتحب تقرص بس
والمهم إن ده بردوا كان اختراع مصري

امك يا أستاذ إسماعيل لما كانت تتضايق
منك وانت وصغير
وكانت بتقول لك إن شالله يجيك ويحط فيك
ده بردوا اختراع مصري

جاك ضربه تفك لحام صدرك يا اسماعيل
لما كانت امك بتقولهالك وانت صغير
دي بردوا اختراع مصري لانك مش هتلاقي
ليها ترجمه فأنا مش فاهم
اشمعني ف جملة لا إله إلا الله
لما حد بيودع حد دقيت عليها
وقلت اختراع مصري
احمر وجه واذنا الاستاذ اسماعيل خباصينوا بشده
مما قلت وخاصة مع ضحكات حوريه المتتالية
علي كلامي الاخير له
والذي بعثر بكرامته الأرض وقضي علي اي فرصه
له ف التقرب إليها بعد أن كشفت مدي ضحالة فكره
فقام وحدجني بنظره ناريه متوعده وهو يستأذن
وتركنا وانصرف
فقالت لي حوريه وهي تضحك
حرام عليك بجد كنت قاسي عليه
فقلت لها
متاخديش ف بالك هو اصلا انتهازي
واصلا هو جاي معانا عشان ي
فقاطعتني هي
عشان يلفت انتباهي وعشان عايز يتقرب
مني باي طريقه لانه بتاع حريم
متخافش انا فاهماه من الاول بس
بحب اعمل نفسي مش واخده بالي
طالما هو ملتزم بحدود الادب ومتجاوزش
ثم عدنا لمناقشتها حول افكار كتابها وكان
عرضها المادي جيدا فأخبرتها أنني احتاج بعض الوقت
للتفكير فلم تمانع
وقبيل توديع لها بلحظات فوجئت بزوجتي
تدخل المطعم من بعيد فعرفت إن إسماعيل خباصينوا
لم يضيع وقته
فودعتها مسرعا وانسللت بهدوء من الباب الآخر
وانا اسرع الخطا واقول في سري
آه يا إبن الابالسه يا خباصينوا
انا هخليك تحرم خبصك ده
ثم أخرجت موبايلي وكنت قد التقطت به صوره
ف السر لي ولاسماعيل خباصينوا وحوريه
فكبرت الصوره حتي واريت وجهي منها
وأصبحت لا تحوي فقط سوي وجهي حوريه
وخباصينوا واخذتها سكرين ثم ارسلتها من رقم
موبايل اخر لدي غير مسجل باسم أحد
علي واتس زوجة إسماعيل خباصينوا
وارسلت له نسخه منها علي واتسه من رقمي
المجهول وانا أخبره تحتها انني ارسلت لزوجته
نسخه منها علي واتسها
واتبعتها بجمله أسفلها
وادي جزاء اللي ميسمعش كلمه ماما تقولها
وأخذت اضحك وانا اتخيل ما ستفعله به
حينما تري الصوره
وهو يستحق وأكثر
عشان يحرم
الا تتفقون معي

محسن سالم
٠١٥٥٢٦٨٤٨٩٦
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://mohsensalim.mountada.net
 
الاختراعات المصريه (الصحفي حسن ملقاط) الحلقه الرابعه
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» الحفله(الصحفي حسن ملقاط) الحلقه الخامسه
» منورانا يا حماتي( الصحفي حسن ملقاط) الحلقه التالته
» النصابين ( مغامرات الصحفي حسن ملقاط) العدد الثاني
» مغامرات الصحفي حسن ملقاط وحلقات تشتش(أوعدك مش هتبطل ضحك)
» نشرة اخبار ماسبيرو (الحلقه الرابعه)

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
محسن سالم :: الفئة الأولى :: منتدى قصص الصحفى والمؤلف محسن حمود سالم-
انتقل الى: